آخر الزمان است و خيلي هم دور از انتظار نيست كه طبق روايات و احاديث ، بسياري از سنّت ها بدعت به حساب آيند و بدعت ها سنّت تلقي شوند .
خلق الناس به جاي امر به معروف و نهي از منكر ، امر به منكر و نهي از معروف پيشه سازند .
يكي از اين سنت ها دارايي به حس صورت با نگه داشتن محاسن مي باشد كه اين روز ها كمتر مرداني به اين هيئت و هيبت زيبا ، مي بينيم .
و حتي گاهي اوقات ديده مي شود ؛ عده اي نيز به خاطر به جا آوردن اين سنّت بازخواست مي شوند و مورد تمسخر و توهين نااهلان قرار مي گيرند .
گاهي اوقات كساني كه عزم طي مسير روشنفكري را دارند و ريش ( چند گرم موي ) را مانعي بزرگ در مقابل خود مي بينند و باورشان اين مي شود :
آزادي انديشه ، با پشم و ريش نمي شه
تاريك فكر ترين و كوته نظرترين افراد اند ، كه به جاي علم ومنطق ابتدا به رسم مدّعيان ظاهرشان را به مثلاً روشن فكران شبيه مي كنند .
شخصي با صورتي كه تنها چند تار مو بر آن روييده بود به حضور امام علي (ع) آمد ، امام تا صورت ايشان را ديدند ، لبخندي زدند ، اوخجالت كشيد و در ملاقات بعدي آن چند تار را تراشيد ، تا امام صورتش را ديدند روي از او برگردانده و او را به خاطر تراشيدن آن چند تار ريش بازخواست كردند و فرمودند : لبخند من براي اين بود كه ملائكي را مي ديدم كه حتي آن چند تار موي صورت تو را شانه مي كردند و اكنون آتش جهنم را در صورت تو شعله ور مي بينم .
به جهت هويدا سازي خوبي هاي اين عمل پسنديده ، مطالبي جمع آوري نموده ام كه به نظر تان مي رسانم .
آخر الزمان است و خيلي هم دور از انتظار نيست كه طبق روايات و احاديث ، بسياري از سنّت ها بدعت به حساب آيند و بدعت ها سنّت تلقي شوند .
خلق الناس به جاي امر به معروف و نهي از منكر ، امر به منكر و نهي از معروف پيشه سازند .
يكي از اين سنت ها دارايي به حس صورت با نگه داشتن محاسن مي باشد كه اين روز ها كمتر مرداني به اين هيئت و هيبت زيبا ، مي بينيم .
و حتي گاهي اوقات ديده مي شود ؛ عده اي نيز به خاطر به جا آوردن اين سنّت بازخواست مي شوند و مورد تمسخر و توهين نااهلان قرار مي گيرند .
گاهي اوقات كساني كه عزم طي مسير روشنفكري را دارند و ريش ( چند گرم موي ) را مانعي بزرگ در مقابل خود مي بينند و باورشان اين مي شود :
آزادي انديشه ، با پشم و ريش نمي شه
تاريك فكر ترين و كوته نظرترين افراد اند ، كه به جاي علم ومنطق ابتدا به رسم مدّعيان ظاهرشان را به مثلاً روشن فكران شبيه مي كنند .
شخصي با صورتي كه تنها چند تار مو بر آن روييده بود به حضور امام علي (ع) آمد ، امام تا صورت ايشان را ديدند ، لبخندي زدند ، اوخجالت كشيد و در ملاقات بعدي آن چند تار را تراشيد ، تا امام صورتش را ديدند روي از او برگردانده و او را به خاطر تراشيدن آن چند تار ريش بازخواست كردند و فرمودند : لبخند من براي اين بود كه ملائكي را مي ديدم كه حتي آن چند تار موي صورت تو را شانه مي كردند و اكنون آتش جهنم را در صورت تو شعله ور مي بينم .
به جهت هويدا سازي خوبي هاي اين عمل پسنديده ، مطالبي جمع آوري نموده ام كه به نظر تان مي رسانم :
ريش تراشي به هيئت بني مروان و بني اميه است .
رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمودند : تراشيدن ريش از مُثله است و هركه مُثله كند ، بر او باد لعنت خدا (و مُثله كردن به معني بريدن گوش يا بيني محكوم براي عبرت گرفتن ديگران است. امروزه اين واژه به معناي بريدن اعضاء بدن يك فرد به صورتي كه تكهتكه شود نيز به كار مي رود).
و نيز ايشان فرمودند : نيست از ما كسيكه با بيحيايي و وقاحت سخن بگويد و مال خود را تبذير كند و ريش را بتراشد .
و نيز مي فرمايند : شارب ( سبيلها ) را از ته بگيريد و ريش را بلند بگذاريد و به يهوديان و گبرها خود را شبيه مگردانيد ( گبرها ريشهاي خود را چيدند و سبيلهاي خود را زياد كردند ) .
امام حسن (عليه السلام) مي فرمايند : سبب هلاكت قوم لوط ده خصلت بود ، و شمرد از آن ده خصلت ، بريدن ريش با مقراض را .
فقير گويد : من اين جمله را از كلمه طيبه نقل كردم و در حديث است در ذيل آيه شريفه : و اذا بتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن / كه گرفتن سبيل و گذاشتن ريش از آن عشره حنفيه است و ..... و ممكن است استدلال كرده شود به اخبار دالّه بر عدم جواز تشبيه مردان به زنان چون كه با ريش تراشيدن ، شبيه به زن مي شود .
حضرت صادق در توحيد مفضل فرموده كه بيرون آمدن مو بر صورت باعث عزت او است زيرا كه به واسطه ي آن ازحدّ كودك بودن و شباهت به زنان داشتن بيرون مي آيد .
حضرت رضا فرموده : حق تعالي زينت داده مردانرا به ريش و قرار داده ريش را فضيلتي از براي مردان كه به آن امتياز پيدا كنند از زنان .
خبري است مروي از حضرت صادق كه شخصي لز قوم عاد تكذيب حضرت يعقوب كرد ، آن حضرت بر او نفرين كرد كه ريش او ريخته شود و آن چنان هم شد ( از اينخبر معلوم مي شود كثرت قبح و شناعت بيمو بودن صورت مرد پير ، كه حضرت يعقوب در عوض تكذيب آن مرد اين عقوبت را براي او اختيار كرد ) .
مخفي نماند كه ريش تراش محروم است از بسياري از فوايد و بركات ، از جمله خضاب است كه وارد شده يك درهم در خضاب افضل است از انفاق هزار درهم در راه خدا و در خضاب چهارده خصلت است : دور مي كند باد را از گوش ها و روشن مي كند چشم را ... الخ . و هم محروم است از شانه كردن ريش و فوائدي كه بر آن مترتّب است و آن برطرف كردن فقر و بردن وباء است و هركه هفتاد مرتبه ريش خود را شانه زند كه بشمرد آن را يك يك ، چهل روز شيطان نزد او نشود .
( در ضمن اگر نظافت در حفظ ريش رعايت نشود و از حدّي كه سفارش شده تجاوز كند و دوشاخ شود و به حدي برسد كه از مشت بلندتر شود ، به روايت معصوم (عليهم السلام) ، در رتبه ي احمق ها خواهيم بود )
من نمي دانم شخصي كه ريش خود را تراشيده در دعاي رجب {يا من ارجو لكل خير} عوض ريش خود كه در مشت بگيرد و به جاي {حرّم شيبتي علي النّار} چه خواهد گفت و چگونه خود را محروم مي كند از توجه حق تعالي و يا نشنيده ؛ كسي كه مي خواهد حق تعالي بر او ترحّم فرمايد و او را از آتش جهنم نجات دهد بعد از نمازها بگيرد ريش خود را به دست راست و كف دست چپ را به آسمان بگشايد و هفت مرتبه بگويد : يا رب محمد و آل محمد صل علي محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد ، پس سه دفعه با همان حال بگويد : يا ذالجلال و الاكرام صل علي محمد و آل محمد و ارحمني و اجرني من النار .
نگارنده : مهدي پرده نشين / متخلص به مهيار خراساني
(كليه مطالب فوق به نقل از كتاب منتهي الآمال شيخ عباس قمي ، جلد دوم ، صفحه 606 مي باشد )
- سه شنبه ۱۲ آبان ۹۴ | ۱۵:۵۰ ۸۱ بازديد
- ۰ نظر